تعداد 0 محصول در سبد خرید شما وجود دارد
نتایج در این بخش نمایش داده می شود

فیس بوک در بازاریابی شبکه های اجتماعی

زمانی که فیس بوک در سال ۲۰۰۴ کار خود را شروع کرد یک شبکه اجتماعی خالی بود که بر روی  مرتبط کردن دانشجویان و دانش آموزان به هم تمرکز داشت. بعد از نه سال با وجود بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال، فیس بوک به یکی از شبکه های اجتماعی مهم با کاربرد گسترده تبدیل شد و در حال حاضر  یکی از پلتفرم های مهم برای تبادلات و تعاملات آنلاین است. فیس بوک از مرتبط کردن دوستان و اعضای خانواده تا پر کردن خلا بین برندها و جوامعشان، ارتباط آنلاین ما را به سطح جدیدی انتقال داده است.

آمارهای کلیدی و جمعیتی:

  • در ژوئن سال ۲۰۱۳، فیس بوک حدود ۱٫۱۹ میلیارد کاربر فعال ماهانه داشت که ۸۰ درصد آن ها خارج از ایالت متحده آمریکا و کانادا بودند. اکنون (June 2017) کاربران فیسبوک به بیش از ۲ میلیارد نفر رسیده است.
  • ۵۹ درصد از کاربرانی که صفحه برندی را لایک می کنند از محصولات و خدمات آن قبلا استفاده کرده اند. این در حالیست که ۴۵ درصد افراد تنها برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد تخفیف ها در صفحه برند حضور دارند.
  • جنسیت کاربران در فیس بوک ۵۵ درصد زن و ۴۵ درصد مرد است.
  • متوسط سن کاربران ۴۱ سال است. ۶۵ درصد کاربرانی که در فیس بوک حضور دارند بالای ۳۵ سال هستند.
  • بیش از ۳۰۰ میلیون عکس روزانه در فیس بوک آپلود می شود.
  • کاربران فیس‌بوک به طور متوسط ۲۲۹ دوست دارند.
  • پست ها و صفحات در فیس بوک ۴٫۵ میلیارد بار در روز لایک می شوند.
  • بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر هر ماه از طریق دستگاه های موبایلی وارد این سایت می شوند.

افراد چگونه از فیس بوک استفاده می کنند؟

فیس بوک از زمان حضورش به بخش اصلی حضور  اجتماعی افراد به صورت آنلاین تبدیل شد. برای بیشتر کاربران، فیس بوک تنها شبکه اجتماعی آنلاینی است که در آن شرکت دارند. البته سطح تعامل افراد با این پلتفرم متغیر است. از میان افرادی که این شبکه را به صورت مرتب در هفته بررسی می کنند تا آن هایی که به اجبار در چنین شبکه هایی فعال هستند، نیروی اصلی برای شرکت، ارتباطی است که در میان افراد برقرار می شود. خود شبکه فیس بوک به یکی از شبکه هایی تبدیل شده است که حریم خصوصی قابل سفارشی و تنظیمات مختلف دارد. کاربران می توانند دیده شدن خود را تنظیم نمایند. آن ها می توانند پست هایی که باید دیده شود را  انتخاب کنند. در مقابل کاربرانی که رویکرد کامل تری را اتخاذ کرده اند می توانند تصاویر و نوشته های خود را در معرض دید عموم بگذارند. قابلیت هایی که در این شبکه وجود دارد فراتر از صفحات شخصی است و به صفحات برند، رویدادها و گروه ها اختصاص یافته است.

۱- گروه ها توسط کاربران ایجاد می شوند و سطح متغیری از حریم خصوصی و امنیت را دارند. کاربران می توانند گروه های خود را حول هر موضوع یا رویدادی که دوست دارند سازمان دهی کنند. از گروه های تخصصی و حرفه ای تا گروه هایی که در مورد تمایلات خاصی است، نوع این گروه ها تنها بر اساس تمایل کاربران تعیین می شود. این گروه ها بی شک می توانند تمایل افراد را در گذر زمان به خود جلب کنند.

۲- رویدادها به کاربران اجازه می دهند در یک دوره زمانی خاص دور هم جمع شوند. امنیت در این بخش بسیار قابل سفارشی سازی است و به افراد اجازه می دهد رویدادهای عمومی و خصوصی و رویدادهایی بین این دو مورد ایجاد نمایند. قابلیت کلیدی در این گزینه  توانایی  اکسپورت کردن رویدادهای فیس بوکی بر روی تقویم های دیگر است.

۳- صفحات مرتبط با کسب و کارها محصول انقلابی در فیس بوک هستند. در طول سال ها، این صفحات اشکال مختلفی به خود گرفته اند. همانند سایر صفحات،  این صفحات نیز با گذشت زمان تغییر کرده اند. صاحب فیس بوک تلاش کرده است قابلیت های بیشتری به این صفحات بیفزاید تا بتواند نیازهای بازاریابان و صاحبان کسب و کارها را برآورده نماید. اخیرا فیس بوک قابلیت های بیشتری همچون ابزارهای آنالیتیکی، گزارش دهی، امنیت ، دسترسی و تبلیغات را به این صفحات افزوده است.

۴- Facebook Messenger روش جدیدی برای ترکیب ایمیل ها، پیام رسان های فوری و پیام های فیس بوکی است. زمانی که در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ سرویش های پیام رسانی گروهی متمایز و مجزا ایجاد شد، فیس بوک فرصت های موجود را به خوبی درک کرد و یکی از اپلیکیشن های محبوب به نام Beluga را خریداری نمود. این پیام رسان بعدا به عنوان پیام رسان فیس بوک شناخته شد. بر روی سیستم عامل IOS، بلک بری و  اندروید، این یک اپلیکیشن مجزاست، اما می توان آن را در سرتاسر اپلیکیشن فیس بوک و تجارب وب یکپارچه سازی و ادغام نمود.

همانطور که تعداد کاربرانی که بر روی پلتفرم های اجتماعی تکیه می‌کنند افزایش پیدا می کند این شبکه های اجتماعی نیز رشد خواهند کرد و همانند فیس بوک پاسخگو خواهند بود و  با اینکه هنوز فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد، اما فیسبوک برای بیشتر جوانب زندگی کاربران خود انتخاب های متعددی ارائه می‌کند و تلاش دارد انعطاف پذیری خوبی در حوزه حریم خصوصی و امنیت فراهم آورد. زمانی که کاربر  تلاش می کند رفتارهای جدید اتخاذ کند و در نهایت انتظارات خود را رشد دهد، فیس بوک نیز باید خود را با این موارد منطبق سازد تا بتواند نیازهای در حال تغییر افراد را برآورده سازد. این تغییرات  لازم و مفید هستند اما از دیدگاه بازاریابی ممکن است خسته کننده و نا امید کننده باشند.

استراتژی ها و تاکتیک هایی برای موفقیت در فیسبوک

همانطور که برندها و افراد زیادی به استفاده از فیس بوک روی می آورند، سطح شلوغی و سر و صدای افراد نیز افزایش پیدا می کند. با اینکه الگوریتم News Feed فیس بوک تلاش می‌کند با نشان دادن مرتبط ترین محتوا، به سطح سرو صدا و شلوغی کمک کند، اما برندها برای اینکه بتوانند خود را در میان رقبا متمایز سازند باید قابل توجه؛ جذاب و با ارزش باشند. برای اینکه مطمئن شوید محتوای شما توسط مخاطبان درستی دیده می شود، باید زمانی را برای بهینه سازی اکانت فیس بوک خود اختصاص دهید.

محتوا

هر چیزی که در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر می‌کنید محتوا نام دارد. همانطور که امروزه از الگوریتم News Feed می دانیم؛ نحوه تعامل کاربران با محتوا بسیار مهم است. هر بخشی از محتوا را که در این رسانه اجتماعی منتشر می کنید به عنوان یک تعامل افزایش یافته و خاص درنظر بگیرید و از اینکه کمی سرگرمی را در میان محتواهای خود داشته باشید نترسید. اجازه دهید نگاهی به اکانت Delta و GE در فیس بوک بیندازیم. با اینکه این اکانت ها کاملا برند هستند، اما همانطور که مشاهده می کنید آن ها کمی خارج از انتظار عمل کرده اند و نشان داده اند، از نمایش جوانب انسانی خود هیچ واهمه ای ندارند. همچنین تصاویر نیز به طور غیر قابل باوری در فیس بوک موثر است. پست هایی که تصاویر مناسبی در خود دارند به طور متوسط ۳۹ درصد بیشتر از سایر پست ها، تعامل افراد را به خود جذب خواهند کرد.

زمان ارسال پست

این موضوع به محتوای شما بستگی دارد. باید ببینید محتوای شما چگونه طراحی شده و چه زمانی می توان آن را منتشر کرد. مطمئن شوید زمان هایی در روز که کاربران و طرفداران شما بیشتر از ساعت های دیگر فعال هستند را مورد پیگیری قرار می دهید. تمرکز کردن بر روی تعاملات در طول این زمان ها به شما کمک خواهد کرد جامعه موجود را رشد دهید. همچنین مطمئن شوید که توجه کافی به مواردی همچون ساختار جملات، عبارات و نوع پست هایی که برای مخاطبان مفید است دارید. بیشتر کاربران فیس بوک سایت را به هنگام صرف شام یا زمان استراحت مورد بررسی قرار می دهند. با اینکه وقت شام معمولا خارج از ساعت کاری کسب و کارهاست، اما بهتر است این زمان را نیز تست کنید تا ببینید مخاطب شما چه زمانی محتوا را مورد بررسی قرار می دهد.

مدیریت و نظارت

برندها سطح مسئولیت خود برای انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر را افزایش داده اند. شما نیز باید همیشه به این فکر کنید که چه چیزی برای اکانت فیس‌بوکی‌تان نامناسب است. بهترین تمرین این است که چنین مواردی را در اختیار عموم قرار دهید. این موضوع به جامعه شما اجازه می دهد بدانند شما چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را مجاز نمی دانید. همین امر باعث می شود سطح امنیت افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید فیسبوک یک فضای باز و عمومی است. بنابراین شما نمی توانید بر روی همه مواردی که کاربران می گویند تمرکز داشته باشید. شرایطی که می توان در آن محتوای کاربر را پاک کرد در برگیرنده محتوای تبلیغاتی، اذیت و سوء استفاده، استفاده از جملات توهین آمیز، پست های تهدید کننده و پست هایی که شامل اطلاعات حساس است. شرایطی که در آن باید به جای پاک کردن کامنت ها به آن توجه داشته باشید شامل شکایات مشتری، دیدگاه های منفی و جملات نقادانه است. شما ممکن است دوست نداشته باشید افراد چنین سخنانی را به زبان بیاورند اما در شبکه های اجتماعی همیشه باید گوش دهید.

تعامل

از آنجایی که همه ما در شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد روابط هستیم، می توانیم با پیوستن به مکالمات با مشتریان، از این موضوع به نفع خود استفاده نماییم. آن ها دوست دارند با برند موجود ارتباط و تعامل داشته باشند و از روش خود برای انجام چنین کاری استفاده می کنند. به این روش ها احترام بگذارید. نوع مکالمات می تواند ریتم و وزن پاسخ شما را دیکته کند. البته این موضوع به محصولات شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال نرخ پاسخگویی شرکت هواپیمایی به مشکلاتی که در حوزه خدمات مشتریان رخ می دهد، باید سریع باشد. زیرا نیاز مشتریان در این شرایط بسیار مهم است. تنها شما هستید که می توانید موارد مناسب را برای سازمان و محصول خود تعیین کنید، اما حداقل در مراحل ابتدایی ایجاد جامعه، بهتر است پاسخگویی سریع تری داشته باشید.

جامعه

تجربه مخاطبان در فیس بوک را همانطور که خودشان دوست دارند و انتظار دارند ایجاد کنید. فقط به فکر نرخ کلیک و نرخ تبدیل خود نباشید. بر روی آن ها تمرکز کنید و به پیش بروید. مخاطبان شما زمانی  تبدیل به اعضای اجتماع شما می‌شوند که ببینید اعضای آن همدیگر را پشتیبانی می کنند و این جامعه در حال رشد و تلاش است. با فراهم آوردن تعامل در میان مخاطبان، می‌توانید سطح نزدیکی افراد را به هم افزایش دهید و به سمت حمایت مشتریان پیش بروید.

 جریان کاربران

با اینکه محیط صفحان فیس بوک به برندها اجازه می دهد بیشتر تنظیمات مورد نیاز خود را انجام دهند، اما شما نیز باید مطمئن شوید که کاربران را به جایی که می خواهید هدایت می کنید. به عنوان مثال اگر کاربری برای پشتیبانی یا کمک به صفحه شما مراجعه می کند، آیا می داند به کجا باید سر بزند؟ همانطور که صفحات فرود را برای سایت خود طراحی می کنید، اهداف صفحات فیس بوک خود را نیز در نظر داشته باشید. زمانی که کاربر وارد صفحه شما می‌شود دوست دارید چه کاری انجام دهد؟ آن ها برای دسترسی راحت تر، به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟ مطمئن شوید که این عناصر را در جلو و مرکز صفحه قرار می دهید. شما می توانید به راحتی  ترتیب اپلیکیشن ها را تغییر دهید و حتی آیکون هایی که برای نمایش این اپلیکیشن ها به کار می رود را بهینه سازی نمایید. JetBlue نمونه خوبی از جریان کاربردی واضح و روشن است.

اعتبار و قابل قبول بودن

بخش عظیمی از برند شما بر روی اعتماد ساخته می‌شود و بنیان و اساس اعتماد نیز اعتبار است. گرامر و املا از لحاظ جهانی مهم هستند و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کاربران بتوانند از اکانت‌تان به درستی استفاده کنند. قبل از اینکه بخواهید اخبار و مطالبی را بر روی شبکه خود منتشر کنید از صحت آن اطمینان حاصل نمایید. امنیت کاربران خود را با لینک ندادن به سایت های اسپم تامین کنید. همچنین باید مطمئن شوید که به اعضای جامعه خود دلیلی برای باور آن چه که غیر از شماست نمی‌دهید.

موفقیت چگونه است

میلیون ها شرکت از فیس بوک برای نشان دادن برند و تعامل با اعضای جامعه خود استفاده می‌کنند، اما تنها تعداد محدودی از این برندها می‌توانند خود را در میان رقبا متمایز سازند. خوب اجازه دهید ببینیم این افراد چگونه خود را در فیس بوک متمایز می کنند:

Squarespace:

این یک شرکت نوپا و جوان است که در حال حاضر فالوورهای خوبی دارد و توانسته است دلایل خوبی برای دنبال شدن ایجاد نماید. به روزرسانی های منظم با ترکیبی از محتواهای عالی و تیمی که به سرعت به دیدگاه های کاربران پاسخ می دهد باعث شده است این شرکت در میان سایرین متمایز شود.

Burberry:

افرادی که در فیس بوک فعالیت دارند با محتواهای غنی، تصاویر، لینک ها و ویدئوها تعامل بیشتری دارند و Burberry نیز این موضوع را به خوبی درک کرده است. همین حالا وارد دنیای آن ها شوید. تصاویر زیبا و منحصر به فرد باعث می شود در صفحه این شرکت بمانید و به اسکرول کردن بپردازید. این افراد به جای ارائه محتوای بازاریابی، اپلیکیشن هایی را ارائه می کنند که ارزش بیشتری بر برندشان می افزاید.

Julep:

این اکانت متعلق به سالن های زنجیره ای طراحی ناخن است و اشتراک مبتنی بر اعضا می تواند ایده خوبی باشد. این اکانت با ایجاد کردن جامعه طرفداران توانسته است موفقیت زیادی کسب کند. آن ها  خلاقیت جامعه خود را با محصولاتشان برجسته می کنند و به مشتریانی که بیشتر از سایر افراد فعالیت داشته اند و تصاویر تولیدی خود را به اشتراک گذاشته اند جایزه می دهند.

ESPN:

گفتگوی طرفداران در ESPN سری منظمی از محتوای تعاملی در فیس بوک است. این محتوای زنده توانسته است خود را با محتوای سنتی برای شبکه های اجتماعی یکپارچه سازد. این تعامل طرفداران چیز جدیدی برای آن ها نیست، اما استفاده از آن در فیس بوک می تواند شما را به جمعیت جدیدی از مخاطبان برساند.

راهنمایی ها و نکات مرتبط با معاشرت در فیسبوک

همانند تعامل در رسانه های آفلاین، فیس بوک نیز مجموعه ای از بایدها و نبایدهای نانوشته برای کاربران دارد که باید آن را دنبال کنند. فیس بوک در درجه اول یک شبکه اجتماعی است که برای کمک به کاربران برای متصل شدن به همدیگر ساخته شده است. همچنین این سایت به یک پلتفرم برای کسب و کارها تبدیل شده است تا بتوانند با مشتریان خود تعامل داشته باشند. باید سلسله مراتب مدنظر قرار گیرد و باید بدانید قبل از ورود به فیس بوک چه کارهایی را انجام دهید. در ادامه چند نکته برای شروع فعالیت در فیس بوک را با هم مرور می‌کنیم:

اسپم نکنید:

این یکی از مواردی است که همه بازاریابان باید به آن توجه داشته باشند. همیشه مفید باشد و از اسپم کردن بپرهیزید. این کارها در برگیرنده ارسال وسیع دعوتنامه مربوط به رویدادها  و پیام های دعوت بسیار از اکانت شخصی است. عملکرد فیس بوک نیز جلوی این موضوع را می گیرد.

پاسخ دهید:

زمان پاسخگویی بر اساس مشکل و انتظاراتی که وجود دارد متغیر است. اما معمولا زمان پاسخ دادن باید در شبکه های اجتماعی سریع تر از کانال های سنتی همچون ایمیل باشد. در بیشتر موارد باید همان روز به سوال و درخواست کاربران خود پاسخ دهید. اجازه ندهید اعضای جامعه شما احساس کنند فراموش شده اند.

به آپدیت های زیاد نه بگویید:

سعی کنید از به روزرسانی ها متعدد در یک بازه زمانی کوتاه خودداری نمایید. علاوه بر نگرانی های الگوریتم News Feed، این موضوع برای فالوورها نیز آزاردهنده است. اگر به روزرسانی های متعددی در یک بازه زمانی کوتاه داشته باشید در طولانی مدت توجه مخاطبان را از دست خواهید داد.

از قابلیت Name@ استفاده کنید:

اگر می خواهید با صفحه عمومی دیگر یا کاربری در فیس بوک تماس داشته باشید، می‌توانید به طور مستقیم به صفحه فیس بوکیشان لینک دهید. این موضوع آن ها را متوجه می سازد که شما در حال برقراری ارتباط با اکانت و صفحه شان هستید. برای انجام اینکار کافیست از علامت @ در کنار نام آن ها استفاده کنید. فیس بوک نیز به کمک یک منوی کشویی سعی می کند شما را راهنمایی نماید. فقط به خاطر داشته باشید که کاربران خصوصی را به این شیوه نمی توان هدف قرار داد مگر اینکه بخواهید به دیدگاهی که در صفحه شما قرار داده اند پاسخ دهید.

پست های مهم را برجسته کنید:

اگر برند شما به روزرسانی های مهمی دارد (به عنوان مثال فروش یا قابلیت جدید در محصولات) می توانید این موارد را در  تایم لاین خود برجسته کنید. این موضوع باعث گسترده شدن پست به دو ستون می شود و می تواند این به روزرسانی های مهم را در فید خبری افراد نشان دهد.

از قابلیت پیام استفاده کنید:

افراد می توانند بر روی صفحه شما پیام های خصوصی ارسال نمایند. بیشتر این پیام ها مرتبط با خدمات مشتری است. پس مطمئن شوید که  پیام های خود را بررسی می کنید. بخش پیام ها همانند باکس ایمیل هاست.

اعلان‌ها:

جعبه نوتیفیکیشن (اعلان) لایک ها، کامنت ها، پست های اخیر را بر روی صفحه برند نمایش می دهد. بسته به حجم فعالیت ها، این بخش می تواند به هنگام پیگیری فعالیت جامعه شما مفید باشد. به خاطر تمرکز فیس بوک بر روی فعالیت های اخیر، شما به احتمال زیاد کامنت ها و لایک های پست های اخیر را دریافت خواهید کرد، اما نوتیفیکشن ها به شما کمک می کند فعالیت انجام شده در پست های قدیمی را نیز پیگیری کنید.

صفحات مطلوب و مورد علاقه:

شما می توانید صفحه برندهای دیگر را به عنوان صفحه مطلوب و مورد علاقه نشانه گذاری کنید. این یک روش مفید برای ترویج شرکا است و می تواند شما را به این کسب و کارها مرتبط سازد.

پست و انتشار مطلب:

با اینکه بیشتر ابزارهای رسانه های اجتماعی به شما اجازه می دهد از این موارد به فیس بوک مطلب ارسال کنید، اما اگر به طور مستقیم از فیس بوک استفاده کنید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. الگوریتم فیس بوک در برابر پست هایی که از رابط خودش ارسال شده است، تعصب نشان می دهد. پاسخگویی و دیدگاه گذاری نیز می تواند از طریق نرم افزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام شود.

زمانبندی:

خوشبختانه، فیس بوک به افراد اجازه می دهد از طریق رابط موجود و به طور مستقیم زمانبندی ارسال نوشته ها را مدیریت کنند. اگر محتوایی را در فیس بوک به اشتراک می گذارید باید در حال حاضر بر روی وب سایت شما وجود داشته باشد. پست های زمانبندی شده تنها در بخش Activity Log قابل مشاهده است. به خاطر داشته باشید که تعامل اولین هدف شماست و باید بتوانید پست های زمانبندی شده را به گونه ای مدیریت کنید که بیشترین تعامل را داشته باشد.

ابزارهای پیشنهادی فیسبوک

فیس بوک برای کسب و کارها (Facebook for Business)

این یک پرتال مفید برای صاحبان کسب و کارهاست و ایجاد صفحات، مدیریت کمپین های تبلیغاتی و سایر منابع را نشان می دهد.

سایت های Simply Measured ,Unmetric ,Unified ,Crowdbooster و True Social Metrics

منابع ارزشمندی برای سنجش فیس بوک و تجزیه و تحلیل عمیق صفحات برند هستند و می توانند تجزیه و تحلیل رقبا و بنچ مارک ها در صنایع مختلف را انجام دهند.

Facebook Studio

فیس بوک اخیرا استودیوی خود را راه اندازی کرده است که کارهای کمپین ها و بازاریابی را برجسته می کند.

Facebook Page Insights

این گزینه در پنل ادمین صفحات مرتبط با کسب وکارها موجود است. این ابزار داده های خاص صفحه برند شما را ارائه می کند. با اینکه چنین ابزاری بینش رقابتی ارائه نمی‌کند اما به شما می گوید که طرفداران‌تان چه کسی هستند، موقعیتشان کجاست و چقدر با صفحه و پست هایتان تعامل دارند. بیشتر این اطلاعات را می توان برای تجزیه و تحلیل بیشتر در صفحات اکسل دانلود کرد.

Facebook Brand

همانند هر سازمان خوبی، فیس بوک نیز راهنماهایی برای استفاده از عناصر برند خویش دارد. این صفحه لوگوهای رسمی، تصاویر و هر آنچه که برای منشن کردن در فیس بوک نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد.

Facebook Ads

اگر برند شما منابع کافی در اختیار دارد می توانید از تبلیغات فیس بوک استفاده کنید. این تبلیغات می توانند مشتریان شما را هدف قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید